viernes, 15 de diciembre de 2017

Genómica y genética molecular

Resultado de imagen de metilación de genes

COMUNICACIONES LIBRES

GGM 1
CELLULAR AND MOLECULAR ANALYSIS OF ANXA1AC2-26 EFFECT IN CERVICAL SQUAMOUS CELL CARCINOMA

Moreira H.T.1, L.T. Cardin1, B.R. Cunha2, E.H. Tajara2, S.M. Oliani1, F.C. Rodrigues-Lisoni3.
1Departamento de Biologia, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, IBILCE/UNESP, São José do Rio Preto, SP, Brazil.
2Departamento de Biologia Molecular, Faculdade de Medicina de São José do Rio Preto, FAMERP, São José do Rio Preto, SP, Brazil.
3Departamento de Biologia e Zootecnia, Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira, FEIS/UNESP, Ilha Solteira, SP, Brazil.
Email: flavialisoni@hotmail.com

Cervical cancer is the second most common cancer in women worldwide and is the fourth leading cause of cancer deaths in developing countries. Cervical carcinogenesis is related to genetic alterations, infection by the Human Papilloma virus (HPV) and increased angiogenesis and inflammation. Annexin-A1 (ANXA1), 37 kDa protein, which is expressed by tumor cells acts as a modulator of the inflammatory process. In the present study, we investigated the effect of the exogenous ANXA1 (peptide ANXA1Ac2-26) on cell morphology, proliferation and migration, pro-inflammatory cytokines and gene expression in cervical squamous cells carcinoma (SiHa) cell line. SiHa cell line was treated with ANXA1Ac2-26 at concentration of 3 μM for 2, 4, 24, 48 and 72 hours. Cell morphology was observed under an inverted microscope; proliferation was measured by growth curve and cell migration was assayed using a migration approach. Pro-inflammatory cytokine and COX-2, EP3, EP4, MMP2, MMP9, TIMP1 and TIMP2 gene expression in control and ANXA1Ac2-26 treated samples was evaluated by Multiplex Magpix analyzer and quantitative PCR, respectively. ANXA1Ac2-26 promoted a significant decrease of cell proliferation and migration, but no change in cell morphology. The expression of interleukin 6 (IL-6) and COX-2, TIMP2 and EP4 genes was also reduced after ANXA1Ac2-26 treatment. A better understanding of the regulatory mechanisms of ANXA1 may lead to future biological targets for the therapeutic intervention of human cervical cancer.
GGM 2
GENOMA MITOCONDRIAL, LONGITUD TELOMÉRICA Y METILACIÓN GÉNICA NUCLEAR EN TUMORES MAMARIOS HUMANOS

Cané L.1, M.L. Longarzo1, E. Cálcena1, P. Peltomäki2, S.M. Richard1, A.D. Bolzán1, W.H. Pavicic1,2.
1Instituto Multidisciplinario de Biología Celular (IMBICE), CCT-CONICET-CICPBA, La Plata, Argentina.
2Department of Medical and Clinical Genetics, University of Helsinki, Helsinki, Finland.
Email: wpavicic@imbice.gov.ar

La alteración en metilación de genes nucleares, número de copias de ADNmt y longitud telomérica juegan un papel importante en la carcinogénesis humana. Varios genes TSGs (Tumor Suppressor Gene) y microARNs poseen islas CpG asociadas a la regulación epigenética de su expresión. La variación de ADNmt (NC) induciría cambios de metilación en genes nucleares. La disfunción telomérica estaría asociada a la biogénesis mitocondrial. El estudio se realizó sobre 62 muestras pareadas T/N (Tumoral/No-tumoral adyacente) de pacientes con carcinoma mamario. Se evaluó por el método de MS-MLPA la metilación de 24 TSGs y 10 miRNAs, el indicador de metilación global LINE-1 y el fenotipo CIMP (CpG island methylator phenotype). Se cuantificó la longitud telomérica y el NC ADNmt por qPCR. Se encontró disminución significativa de NC ADNmt (≅ 24 %, p<0,01; N>T) en 63% de los casos. Comparando T vs. N obtuvimos: hipermetilación en microARNs 124a1/2/3, 148a, 152; hipometilación en 208a, 373 (p<0,001). Los TSGs APC, CDH13 y RASSF1, y los marcadores de CIMP RUNX3, NEUROG1 y IGF2 presentaron hipermetilación (p<0,001). Mir-124a2/3 presentaron correlación significativa (p=0,04 y p=0,03) entre NC ADNmt y niveles de metilación. RASSF1 (p=0,03, rho=-0,3) presentó una correlación inversa entre metilación y copias de ADNmt en tejido tumoral. IGF2 presentó correlación significativa (p<0,01, r=0,5) entre longitud telomérica y niveles de metilación de su promotor. En conclusión, la reducción de ADNmt y la variación en metilación de genes nucleares son eventos frecuentes y relacionados en tejido canceroso mamario.

GGM 3ESTUDIO DE LA INTERACCIÓN ENTRE EL ONCOMIR HSA-MIR-183 Y EL SUPRESOR DE TUMOR PDCD4 EN CÁNCER DE PRÓSTATA