lunes, 27 de marzo de 2017

Millora el mal d’esquena menjant verdura

Imagen relacionada
Pateixes de mal d’esquena habitualment? Has descartat diagnòstics com hèrnies discals o altres patologies mecàniques? Si és així, i encara en tens, és perquè “el teu mal d’esquena té un origen visceral”, assegura Itziar González de Arriba, fisioterapeuta, osteòpata i nutricionista, que acaba de publicar el llibre ¿Qué es una dieta sana? Soluciones útiles para eliminar el dolor y la fatiga a l’editorial Laboratorios Nutergia (http://www.nutergia.es).
“Una persona amb estrenyiment pot tenir dolor a la zona lumbar, i per això caldria que augmentés la ingesta de verdura, fruita i cereal integral”. En canvi, una persona amb l’intestí irritat, que també tindrà mals d’esquena, hauria de disminuir el consum de fibra i el d’aliments irritants, com ara el cafè. “Tant en un cas com en l’altre, caldria que evitessin el consum de lactis”. Per continuar, un dolor renal, concretat a la zona dorsolumbar, demanaria altres pautes d’alimentació, com disminuir el consum de proteïna animal i augmentar la hidratació.
El cas és que l’alimentació és un dels factors bàsics que pot desencadenar el dolor. “Si, per exemple, a la nostra alimentació li falta un mineral com el magnesi, ho notarem en els tics com els parpelleigs constants dels ulls”. A més, la musculatura de tot el cos estarà rígida i més contracturada. Si a aquest fet s’hi afegeixen unes males postures a l’hora de dormir i d’estar assegut, ja tenim servit el mal d’esquena.

Combat el mal d’esquena 

Les verdures, el peix i els cereals integrals són bàsics. La fruita també, “però no en excés”, diu Itziar González de Arriba. Només amb aquests aliments aconseguim millorar el funcionament de l’aparell digestiu, el sistema cardiovascular i a més obtenim una aportació important de minerals, vitamines i nutrients.
D’altra banda, els aliments que caldria eliminar són els proinflamatoris, és a dir els greixos trans (brioixeria, galetes, xocolata, etc.), els sucres, les carns vermelles, els lactis, els cereals refinats i el cafè. “Tan sols deixant de menjar aquests aliments, el mal d’esquena minva de manera molt evident en tres o quatre setmanes, sempre, és clar, que no hi hagi una patologia de base”, conclou la nutricionista González de Arriba.
Ara bé, és cert que hi ha persones que tenen molts mals hàbits posturals, però, per contra, mai no tenen mal d’esquena. La resposta és la nutrició, que hi té un paper bàsic. De fet, “amb una alimentació sana es poden eliminar dolors articulars, tendinosos, artròsics, mals de cap, insomni o cansament”. És a dir, qualsevol símptoma que no obeeixi a una malaltia determinada.
En resum, som el que mengem. És així de clar. “Però ens falta creure’ns-ho, perquè encara n’hi ha molts que prefereixen prendre’s una pastilla que no pas renunciar a un aliment”. I la salut no s’aconsegueix amb una pastilla, sinó amb “una alimentació sana, que ens farà gaudir d’una qualitat de vida òptima durant el temps que visquem”.

No hay comentarios:

Publicar un comentario